יום ראשון, 20 בספטמבר 2015

המדריך להורה המפעיל - 6. משחקי יום הולדת

אז אחרי שכולם (כמעט) סיימו לאכול זה הזמן לכנס אותם חזרה למשחקי יומולדת. אם לא נשאר זמן אפשר לדלג ישר לטקס העוגה. לחילופין, אם נשאר יותר מדי זמן, אפשר להוסיף טקס ברכות. אציג מספר אפשרויות לבחירתכם:

רכבת יומולדת
מעמידים את ילד יום ההולדת ומבקשים מכל החברים לעמוד אחריו בטור ולימור את הרכבת הכי ארוכה במודיעין (הכניסו את שם העיר שלכם). אם שני ילדים חוגגים יומולדת יחד אז פשוט מבקשים ליצור שתי רכבות. במידת הצורך מאזנים את מספר הילדים בכל רכבת.

מבקשים מכל הילדים להרים את יד ימין ולעשות קולות של רכבת (Choo Choo). כדי להלהיב אותם תגידו שזה לא היה מספיק חזק ושהפעם אתם רוצים לשמוע אותם כמו שצריך. אם יש שתי רכבות אז זה בכלל קל, כי עושים תחרות קלה איזו רכבת משמיעה קול חזק יותר.

לאחר מכן מסבירים להם שהרכבת עומדת לצאת לדרך אבל ברכבת הזאת אנחנו עומדים לעשות כל מיני פיתולים וסיבובים שבד"כ גורמים לרכבת להתפרק.
- "אתם חושבים שהרכבת שלכם תתפרק?"
- "לאאא"
אם ענו חלושות אז תשאלו פעם שניה. אדרנלין ומצב רוח זה חלק מהאוירה של ימי ההולדת.
- "אז בואו נראה אתכם. אני רק רוצה לעדכן אתכם שעוד לא הצלחתי לראות רכבת שלא התפרקה והטיפ שאני יכולה לתת לכם זה להקפיד שהידיים שלכם יהיו על הכתף של החבר שלפניכם"

שמים שיר יומולדת שמח, אני מעדיפה את happy birthday של להקת עדן, מבקשים מהמבוגרים למחוא כפיים, נותנים יד לילד היומולדת ומתחילים להצעיד את הרכבת. משתדלים לעשות סיבובים ופיתולים במסגרת האפשר במרחב הקיים.
אגב, לרב הם חדורי מוטיבציה להיות הרכבת הראשונה שלא התפרקה ואם זה אכן כך אפשר לשבח אותם על כך.

משחקי מצנח
מאיפה אני אשיג מצנח? אני יודעת שזו השאלה הראשונה שעוברת בראש. אז בואו נסגור את הפינה הזו בזריזות עם האפשרויות הבאות:

  • ניתן לרכוש מצנח בחנויות של ציוד גני ילדים. העלות לא זולה ונעה סביב 300 ₪ ומעלה. אבל אם יש לכם מספר ילדים ואתם מתכוונים להפעיל יומולדת ליותר מילד אחד או לאותו ילד במשך מספר שנים אז זה יכול להיות משתלם בטווח הארוך. בנוסף ניתן להחליט לרכוש אותו יחד עם עוד אמהות ולחלוק אותו בין ימי ההולדת של כל הילדים.

  • ניתן להשאיל מצנח מהגננת – בד"כ יש לה מצנח. השאלה אם היא תסכים להשאיל אותו...
  • ניתן להכין או לאלתר מצנח מיריעות בד או אל-בד. הקלילות יקחו מפת אל בד או יצמידו מספר מפות יחד ליצירת יריעה מלבנית. המשקיעניות יכולות לגזור משולשים ממספר מפות במגוון צבעים, לחבר ולייצר יריעה עגולה. 


כך או כך, הילדים זורמים ונהנים מחווית ניעור המצנח, אז קחו את זה באיזי ותבחרו לכם את האופציה שמתאימה לכם.


הקפצת כדור
מנפחים כדור-ים או לוקחים כדור שהוא קל ובזמן שכל הילדים אוחזים בשולי המצנח מבקשים מהם להקפיץ את הכדור כמספר שנות היומולדת. לדוגמא, ביומולדת 5 נבקש שיקפיצו 6 פעמים (אחד לשנה הבאה. אבל אם הכדור עף באמצע אז צריך להתחיל מהתחלה.

ילד/ת יומולדת במרכז המצנח
בעוד הילדים אוחזים בשולי המצנח, מבקשים מהם להוריד את המצנח לרצפה ואז מזמינים את ילד/. היומולדת להתיישב במרכז המצנח.
זה הזמן לבקש מכל הילדים להתרומם ולנער חזק את המצנח, אפשר לשים שיר יומולדת ברגע. ילד/ת היומולדת מאושר/ת וזו זוית מצוינת לתמונות נהדרות.




תופסת חתול עכבר
בשלב זה אני שואלת - מי מכיר תופסת חתול עכבר? לרב כולם מכירים. בכל זאת, אני חוזרת על הכללים. בכללים שלי יש רק חתול אחד – ילד/ת היומולדת (או שניים אם זו יומלדת שחוגגים אותה 2 ילדים ביחד). בעיקרון, העכבר נכנס מתחת למצנח וצריך להשלים סיבוב אחד מבלי שהחתול תופס אותו. אם החתול תפס אז העכבר יוצא. אם החתול לא תפס אז העכבר צריך לצאת כשהוא משלים את הסיבוב.
כדי לשמור על הסדר אני מודיעה מראש שילד שאני אגע בראשו הוא יהיה העכבר. ומבקשת שעכבר שהשלים סיבוב  מבלי שנתפס שייצא מהמצנח כדי שיישאר מספיק זמן לכל החברים להיות גם עכברים.
אם יש קבוצה גדולה מאד של ילדים אז אני נוהגת להכניס שני עכברים בבת אחת למצנח ומבקשת שיסתובבו באותו כיוון (עם/נגד כיוון השעון) כדי שלא יתנגשו ראש בראש.
חשוב להדגיש בפני הילדים שאוחזים בשולי המצנח שחשוב מאד שהם ינערו את המצנח כשהעכבר בפנים, אחרת החתול ימצא את העכבר בשתי שניות. ויש פה גם מסר של פרגון לחבר שכרגע הוא העכבר ודחיית סיפוקים והמתנה לתורי להיות עכבר.
ואז אני עוברת לפי הסדר.
נוגעת בראשיהם של שני ילדים, שואלת אם הם רוצים להיות עכברים, אם כן, מבקשת מהחתול לעצום עיניים כדי שלא יתפוס אותם על השניה הראשונה וברגע שהם נכנסים החתול יכול לפתוח את עיניו ולהתחיל לחפש אותם.
המשחק הזה בד"כ גורר התרגשות רבה, אז תתכוננו 

פעילות סיום עם המצנח
שוב אני מבקשת מהילדים להוריד את שולי המצנח לרצפה ומבקשת מילד היומולדת לצאת בזהירות. ואז אני נעזרת בעוד 3 מבוגרים שיאחזו את המצנח ובעזרתם מרימים את המצנח גבוה ומבקשים מכל הילדים להיכנס מתחת למצנח. אנחנו מנערים את המצנח מעלה ומטה ומבקשים מהילדים לקפוץ ולנסות לגעת במצנח.

ואז אני אומרת שכל הילדים הולכים לישון. כולם נשכבים על הרצפה ואנחנו מורידים את המצנח מטה ומכסים אותם. אפשר לקשקש איתם, למשל: "לאן כל הילדים נעלמו? (ךגעת בראשיהם דרך המצנח) אוי, מה זה? אני מרגישה פה כל מיני דברים..."
ואז להרים את המצנח בבת אחת וזה זמן מצוין להזיז אותו הצידה ולהעלים אותו ולנצל את זה שכל הילדים יושבים כדי לעבור לטקס העוגה.

ולסיום, פוסט מס' 7 - טקס עוגה וסיום היומולדת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הודעת טופס תגובה